Pri tejto otázke sa mnoho marketérov zamyslí a po chvíľke uvažovania príde na to, že content marketing alebo po slovensky obsahový marketing prakticky nemá hranice. V modernom marketingovom mixe je často zamieňaný za tvorbu blogov či iné druhy copywriterských aktivít. V princípe sa však jedná o tvorbu akéhokoľvek druhu obsahu určeného na podporu predaja. Ak by sme to chceli čo najviac zjednodušiť, vedeli by sme takýto obsah rozdeliť podľa toho, kde ho potrebujete umiestniť, do niekoľkých základných kategórií:
Každá webová stránka potrebuje byť naplnená kvalitným obsahom. Práve ten totiž predáva vaše služby či produkty. Ak máte e-shop, vaším obsahom sú produkty, jednotlivé kategórie a tiež popisy k nim. Pri prezentačných webových stránkach je obsahom zas predstavenie služieb, hodnôt spoločnosti a tímu profesionálov.
Ku každému menovanému viete vytvoriť iba rýchly základný text alebo využiť služby odborníkov. Výsledkom kvalitne pripraveného obsahu na webovej stránke sú texty poskytujúce dostatok informácií pre potenciálneho klienta. Takéto texty tiež musia byť napísané predajne, aby si klient vybral práve vaše služby a tiež by mali byť optimalizované pre vyhľadávače. Vďaka správnej optimalizácii sa totiž zobrazíte vo výsledkoch vyhľadávania na relevantné dopyty a klienti vás tak ľahšie nájdu.
Príklad:
Ak máte svoj vlastný e-shop, je potrebné myslieť na niekoľko faktorov. V prvom rade by ste mali mať kvalitné a detailné popisy pri všetkých produktoch. Ďalším dôležitým faktorom je aj kvalitný popis predajných kategórií.
Ak teda predávate napríklad granule pre psy, pri produkte by ste mali mať popísané nie len zloženie, ale napríklad aj pozitívne vplyvy na trávenie psa. Zároveň je potrebné vytvoriť aj popisy na kategóriu “Granule”. Tu môžete napríklad popísať, aké značky predávate.
V prípade, že máte prezentačný web, všetky vaše služby by mali mať kvalitné predajné texty, ktoré ukážu zákazníkovi pridanú hodnotu využitia predmetnej služby práve u vás. Taktiež môžete každej službe venovať jednu samostatnú podstránku, aby ste získali viac priestoru na popísanie pracovných procesov či konkurenčnú výhodu.
Výhodou online prostredia je, že máte nekonečný priestor na tvorbu nového obsahu. Vlastný blog vám pomôže hneď v niekoľkých ohľadoch. Prvým je, že na vlastnom blogu máte priestor odkomunikovať zákazníkom to, čo sa už do popisov služieb či produktov nedostalo. Pri e-shope napríklad môžete vysvetliť, v čom sú vaše produkty jedinečné, prečo by mal človek nakúpiť práve pri vás alebo vytvoriť porovnanie jednotlivých produktov pre uľahčenie nákupu. Firmy poskytujúce služby môžu na blogu prezentovať prípadové štúdie úspešných projektov, rozvíjať ich vzťah so zákazníkom či vytvoriť články podporujúce ich fundovanosť v odbore.
Ďalšou výhodou je už spomínaná optimalizácia pre vyhľadávače - SEO. Na blogu totiž nemáte zviazané ruky a môžete komunikovať potrebné myšlienky v akomkoľvek rozsahu. Zároveň nemusíte tému uchopiť úplne predajne, a tak môžete do svojho článku dostať väčší počet kľúčových slov. Práve vďaka dobrej práci s kľúčovými slovami sa váš blog môže neskôr zobrazovať na popredných priečkach vo vyhľadávaní.
Príklad:
Firma predávajúca elektroniku môže investovať do blogu formou porovnania svojich produktov, ako to napríklad urobili mistores.sk. Vďaka prehľadnému porovnaniu robotických vysávačov si klienti vyberú produkt rýchlejšie a zvolia si presne ten produkt, ktorý potrebujú. Zároveň tiež získali popredné priečky vo vyhľadávaní pri slovách súvisiacich s robotickými vysávačmi. Vyskúšajte do vyhľadávača zadať napríklad slovné spojenie “xiaomi vysávač porovnanie”.
Tvorba obsahu na sociálne siete je v dnešnej dobe jedným zo základných prvkov komunikácie firiem so svojimi zákazníkmi. Takýto obsah môžete tvoriť interne, v kooperácii s agentúrou alebo si na to v plnom rozsahu najať profesionálov. Žiadne z týchto riešení nie je vyslovene zlé či dobré.
Pri projektoch, ktoré sú silne späté s individualitou osoby, je vždy najlepšie, ak si obsah na sociálne siete tvorí firma interne. Dobrým príkladom sú napríklad celebrity, doktori alebo niektorí dizajnéri. Ich sledovateľ očakáva vysokú autenticitu obsahu, a preto je často nemožné, aby boli v tomto procese nahraditeľní. Ak o to aj majú záujem, malo by sa jednať o dlhodobý proces postupnej zmeny komunikácie a nie nárazovú zmenu.
Ak sa jedná o spoluprácu na tvorbe obsahu, často je to práve o kombinácii niektorých činností agentúry a klienta. Klient napríklad vytvorí príspevok a agentúra mu pomôže so sponzoringom a monetizáciou tohto príspevku.
V prípade, že je vaším podnikaním napríklad e-shop alebo firma, ktorej komunikácia nie je postavená na jednej osobe, môžete bez obáv zveriť svoju komunikáciu do rúk odborníkov v plnom rozsahu. Získate tak viac času na iné činnosti a tiež často príspevky s vyšším dosahom, lepšou vizuálnou rozpoznateľnosťou a presne definovaným obchodným cieľom.
Aj keď môže názov znieť veľmi honosne, jedná sa o klasický nákup priestoru v magazínoch a PR články. Je bežné nechať o vašej službe či produkte napísať zaujímavý článok v redakcii magazínov. Čoraz častejšou požiadavkou je aj kooperácia pri písaní takýchto článkov. Vy tým môžete získať publikum predmetného magazínu a v prípade záujmu aj nezávislú recenziu od redakcie. Ak sa takáto spolupráca vytvorí dobre, môže sa jednať o mimoriadne efektívnu formu spolupráce.
Okrem magazínov môžete externý obsah získať napríklad pri spolupráci s influencermi. Influencer marketing sa v posledných rokoch teší veľkej obľube a pri jeho správnom využívaní a dostatočnom budgete môže priniesť aj vysoko nadštandardné výsledky.
Určite ste sa už stretli s možnosťou získať e-book zadarmo v prípade, že poskytnete svoju e-mailovú adresu. Takýto špeciálny obsah vo forme e-bookov, infografík, katalógov a podobne sa vytvára za cieľom získať kontakt na čo najrelevantnejšieho záujemcu o váš produkt či službu.
Príklad:
Ak máte firmu, ktorá vyrába drevené terasy na mieru a vytvoríte špeciálny e-book so zbierkou tých najlepších prác, je vysoko pravdepodobné, že si ho stiahnu ľudia, ktorých táto problematika zaujíma a tiež uvažujú nad stavbou či rekonštrukciou svojej terasy. Vy tak získate kontakt na možného klienta a užívateľ si môže pozrieť exkluzívny obsah, ktorý mu pomôže s výberom a inšpiruje ho - férový win-win obchod.
Aj takto by sa dalo jednoducho opísať, o čom je obsahový marketing/content marketing. Ak vás zaujíma, ako by mohli podobné marketingové metódy pomôcť aj vášmu biznisu, stačí vyplniť náš kontaktný formulár a my sa vám ozveme v najbližšom možnom čase.
Nemáte sa čoho báť - úvodná konzultácia osobne či online je zdarma.